Πώς θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει δυσλεξία;

H παιδοψυχίατρος – ψυχοθεραπεύτρια Τριανταφυλλιά Γαροφαλάκη μας εξηγεί πως θα καταλάβουμε αν το παιδί μας έχει δυσλεξία και ποιά είναι τα συμπτώματα. Ακόμα υποδεικνύει με ποιό τρόπο πρέπει να συμπεριφέρονται οι γονείς.

Πότε εμφανίζεται η δυσλεξία; Ποια είναι τα συμπτώματα;

Η δυσλεξία ειναι μια μαθησιακή Διαταραχή που εκδηλώνεται από τα πρώτα χρόνια του σχολείου. Από τα μέσα της Β´ δημοτικού μπορεί να γίνει επίσημη διάγνωση από τα πιστοποιημένα κέντρα του Υπουργείου Παιδείας. Ήδη μετά τα μέσα της Α δημοτικού ορισμένα παιδιά δυσκολεύονται να αποκωδικοποιήσουν τις λέξεις.

Έχει διαφανεί ότι η βάση της δυσλεξίας είναι οι φωνολογικές δυσκολίες όπου τα παιδιά δεν μπορούν να αυτοματοποιήσουν τους ήχους που έχει κάθε γράμμα και τους συνδυασμούς τους με άλλα γράμματα, ώστε να μπορούν να αναγνωρίσουν μια λέξη. Ενώ τα περισσότερα παιδιά διαβάζουν μετά τα Χριστούγεννα της Ά Δημοτικού κάποια υστερούν πολύ, παραλείπουν γράμματα. Η κατανόηση όμως, μπορεί να είναι καλή καθώς αφορά άλλες λειτουργίες του εγκεφάλου .

Πώς πρέπει να συμπεριφέρονται οι γονείς;  Ποια είναι τα συνηθέστερα λάθη που κάνουν;

Με έγκαιρη και σωστή παρέμβαση από εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς μπορεί να υπάρχει μεγάλη βελτίωση στις σχολικές επιδόσεις, αλλά σε βάθος χρόνου και όχι άμεσα. Η οικογένεια πρέπει να συμπαραστέκεται στο παιδί, να μην το κατηγορεί και να μην ταυτίζει την αξία του παιδιού με τις σχολικές του επιδόσεις.

Πρέπει οι γονείς να ενισχύουν και να ενθαρρύνουν τα ταλέντα του παιδιού να το ενισχύουν και να το επιβραβεύουν. Πολλοί γονείς αφιερώνουν όλη την μέρα στο διάβασμα του παιδιού, δυσανασχετούν και φωνάζουν ή ακόμα και χτυπούν τα παιδιά τους. Συχνά, τα παιδιά με δυσλεξία η άλλες μαθησιακές δυσκολίες έχουν που χαμηλή αυτοπεποίθηση η οποία είναι δύσκολο να ανατραπεί τα επόμενα χρόνια.

Υπάρχουν εκπαιδευτικές ρυθμίσεις για άτομα με δυσλεξία;

Έχουν ψηφιστεί νόμοι που αναγνωρίζουν τα παιδιά με δυσλεξία ως άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχουν δικαίωμα στην συμμετοχή σε τάξεις ένταξης, να έχουν μειωμένη ύλη, μεγαλύτερη ελαστικότητα και προφορική εξέταση μετά το Γυμνάσιο.

Ομοίως υπάρχουν και ρυθμίσεις και για άλλες μαθησιακές δυσκολίες όπως η δυσγραφία,  δυσαριθμησία, οι διαταραχές σε αντίληψη και έκφραση (δυσφασία). Αυτές οι διαταραχές  πολλές φορές συνυπάρχουν και προκαλούν διαταραχές στην συγκέντρωση και την προσοχή, ελλείμματα στην άρθρωση του λόγου.

Από την άλλη μεριά, όμως, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα εκμετάλλευσης των παροχών στα παιδιά με δυσλεξία με συνέπεια να έχουν δοθεί πολλά πλαστά πιστοποιητικά σε παιδιά χωρίς μαθησιακές διαταραχές. Το υπουργείο Παιδείας έχει γίνει πολύ πιο αυστηρό στην χορήγηση τέτοιων πιστοποιητικών.

Της Τριανταφυλλιάς Γαροφαλάκη, Παιδοψυχιάτρου – Ψυχοθεραπεύτριας
Αγ. Φανουρίου 11 (είσοδος από Δημακοπούλου), Ίλιον
Τηλ.  2105759476
Email: [email protected]
www.garofalakid.grd

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.